Spørsmål og svar

Hvem kan få lån i Kassa?

Oslo Pensjonsforsikring har lenge tilbudt boliglån som et gode til ansatte i Oslo kommune. Eksisterende lånekunder finner oversikt over lånet sitt på «Min side». Nå åpner vi for at andre også kan søke om boliglån hos oss.

Kassa er åpen for lånesøknader hvor du kan flytte boliglånet til oss. Du som allerede er lånekunde hos oss kan søke om å låne mer. Løsningen for å tilby finansieringsbevis og lån til kjøp og mellomfinansiering kommer i 2024.

Hva er rentene i Kassa?

Kassa kan tilby en av markedets beste renter på boliglån. Vi beregner renten ut fra hvor mye gjeld du har på boligen din, sett opp mot hva boligen er verdt. Det gir oss belåningsgraden. Basert på din belåningsgrad plasserer vi deg i Kassa Small, Medium eller Large. Bruk boliglånskalkulatoren vår for å se hvor mye lånet ditt vil koste som ny kunde. Eksisterende kunder finner sin rente og nedbetalingsplan ved å logge inn på Min side.


Lån Kassa Small:

Nominell rente: 5,40 %, effektiv rente: 5,54 %
(Belåningsgrad på bolig: Inntil 60 %)

Lån Kassa Medium:
Nominell rente: 5,60 %, effektiv rente: 5,75 %
(Belåningsgrad på bolig: 60–75 %)

Lån Kassa Large:
Nominell rente: 6,20 %, effektiv rente: 6,38 %
(Belåningsgrad på bolig: 75–85 %)


Renteeksempel for Kassa

Kassa Small:
Effektiv rente: 5,54 %, 2 500 000 kr o/25 år, kostnad: 2 061 771 kr. Totalt: 4 561 771 kr.

Kassa Medium:
Effektiv rente: 5,75 %, 2 500 000 kr o/25 år, kostnad: 2 151 379 kr. Totalt: 4 651 379 kr.

Kassa Large:
Effektiv rente: 6,38 %, 2 500 000 kr o/25 år, kostnad: 2 425 222 kr. Totalt: 4 925 222 kr.

Hvordan regner jeg ut min belåningsgrad?

Belåningsgraden din regner du ut ved å ta ønsket lånebeløp og dele det på det boligen din er verdt. Eier du en bolig til fire millioner og vil låne en million, vil du ha en belåningsgrad på 25 %. Da vil lånet plasseres i Kassa Small. Ved høyere belåningsgrad går renten noe opp og lånet plasseres i Kassa Medium eller Large.

Hva koster det å flytte lånet til Kassa?

Vi tar ingen gebyrer for å flytte lånet til oss, men du må betale et tinglysingsgebyr til staten. Tinglysingsgebyr er et engangsbeløp på 500 kroner, som dekker pantedokumentet vi trenger for å kunne gi lån med sikkerhet i eiendom. Mer informasjon om tinglysingsgebyr og tinglysing hos Kartverket (ekstern lenke).

Hvilken sikkerhet/pant kreves i Kassa?

For å få lån i Kassa vil vi ha behov for sikkerhet for at lånet blir betalt. Godkjent sikkerhet er pant i borettslagsleiligheter eller selveierboliger. Du kan ikke få lån i Kassa med pant i aksjeleiligheter eller fritidseiendom.

Hvordan flytter jeg lånet mitt til Kassa?

Under Søk boliglån kan du sende oss en lånesøknad, det tar kun noen minutter, så ordner vi resten for deg. Vi ordner også opp med banken din og flytter boliglånet. Det andre du trenger i hverdagen beholder du i banken. Enkelt og greit.

Må jeg bytte bank for å få lån i Kassa?

Kassa fra Oslo Pensjonsforsikring er ikke en vanlig bank. Vi tilbyr boliglån med en av markedets beste renter. Derfor er det kun boliglånet ditt som blir i Kassa. Kort, kontoer og andre tjenester beholder du i banken din.

Tilbyr Kassa fast rente?

Kassa er et enkelt og heldigitalt lånetilbud, og tilbyr ikke fast rente. Vi fastsetter renten ut fra ut fra belåningsgraden, som er hvor mye lån du har på boligen, sett opp mot hva boligen er verdt. Lånet plasseres enten i Kassa Small, Medium eller Large.

Tilbyr Kassa finansieringsbevis?

Vi åpner først og fremst for at du kan flytte boliglånet ditt til oss, eller låne mer om du er kunde fra før. Samtidig utvikler vi flere løsninger. Når den komplette Kassa åpner i 2024, vil du kunne søke om nytt boliglån, finansieringsbevis og mellomfinansiering.

Hvordan betaler jeg avdragene i Kassa?

Vi sender eFaktura for avdragene til deg som har sagt ja til det. Du kan også opprette avtalegiro i nettbanken din. De som ikke har sagt ja til eFaktura i banken sin vil få faktura per post og kan opprette avtalegiro eller eFaktura ved første betaling.

Kan jeg betale ned ekstra på lånet?

Ønsker du å betale ned ekstra på boliglånet ditt i Kassa kan du når som helst betale valgfritt beløp, uten at det koster noe ekstra. Etter betaling vil nedbetalingstiden på lånet opprettholdes, men terminbeløpet reduseres.

Hvor mye kan jeg låne?

I Kassa kan vi gi et lånetilbud på maksimalt 85 % av boligens verdi, og et totalt lånebeløp med en øvre grense på 9 millioner kroner. Vi gjør alltid en helhetsvurdering når vi gir tilbud om lån i Kassa. Det er viktig at våre lånekunder har en økonomi som gjør at de kan betjene månedlige avdrag. Det er et krav at våre lånekunder har en ryddig økonomi uten betalingsanmerkninger fra ubetalte inkassosaker. Det vil også være viktig å ta høyde for en betydelig renteoppgang når lånetilbud blir gitt.

Heldigital løsning for boliglån – ønsker papir?

Kassa er en heldigital løsning hvor søknadsprosessen foregår elektronisk, til og med signering av lånetilbud og utbetaling av lånet. Det er mulig å reservere seg mot digital kommunikasjon i reservasjonsregisteret (ekstern lenke), men for Kassa gjelder dette først etter utbetaling av lånet.

Hva skjer ved for sen betaling?

Hvis faktura ikke betales innen forfallsdato, vil forsinkelsesrenter og eventuelt purregebyr legges til på neste faktura. Blir en eller flere terminer stående ubetalt kan saken bli sendt til inkasso. Et inkassovarsel vil ha to uker betalingsfrist før det eventuelt sendes til rettslig oppfølging.

Et lån som ikke betales kan ende med oppsigelse og krav om tilbakebetaling av hele lånebeløpet. I slike tilfeller kan vi bli nødt til å bruke sikkerheten gjennom pantet i eiendommen. I alvorligste tilfeller kan det ende med krav om tvangssalg av boligen. Det skjer selvsagt svært sjelden og er noe vi ønsker å unngå.

Hvis det skulle oppstå problemer med å betale avdrag på lånet, er det viktig å ta kontakt tidlig med oss. Vi vil diskutere mulige løsninger for å unngå negative konsekvenser ved at avdrag blir stående ubetalt.

Hvorfor følger vi opp kundeforholdet?

Som tilbyder av boliglån er vi forpliktet etter hvitvaskingsregelverket, til å kjenne kundene våre og følge opp alle kundeforholdene aktivt. For oss i Kassa betyr det for eksempel at vi må holde all informasjon om kundene våre oppdatert. Vi er også forpliktet til å gjøre nærmere undersøkelser dersom du innbetaler mer enn det som er avtalt mellom oss. Derfor vil vi fra tid til annen be om å få oppdatert informasjon om deg, eller kontakte deg for å be om mer informasjon om innbetalinger du har gjort. Dette er ikke unormalt, og det betyr ikke at vi mistenker deg for å ha gjort noe galt.

Les mer om OPFs arbeid for å forhindre hvitvasking og terrorfinansiering her

Hva er de alminnelige vilkår for boliglån i Kassa?

Her finner du en pdf av de alminnelige vilkår for boliglån i Kassa. Du kan laste ned denne pdf for å se litt nærmere på vilkårene.

Last ned